βρηκα ενα παλιο ενημερωτικο post σε ενα αλλο forum που καλο θα ηταν να διαβαστει απο οσους εχουν xenon στο μηχανακι τουςτα links μετα απο τοσο καιρο (2008) ειναι ακυρα, αλλα μεταφερω αυτουσιο το post χωρις διορθωσεις...
H Daniel Stern Lighting ειναι η μεγαλυτερη εταιρια επιστημονικων συμβουλων και προμηθευτης αυτοκινητοβιομηχανιων σε θεματα φωτισμου στις ΗΠΑ. Το παρακατω κειμενο ειναι μεταφρασμενο απο Αγγλικα και ειναι δικο τους. [url="http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html"]
http://www.danielsternlighting.com/tech/bu...onversions.html[/url] Ωστε εχετε διαβασει για τις λαμπες HID και σκεφτεστε να τις βαλετε στο αυτοκινητο σας. Μερικα κλικ στο internet και εχετε ηδη βρει μερικα μαγαζια που υποσχονται να σας πουλησουν μια πληρη μετατροπη που ταιριαζει σε οποιοδηποτε τυπο αυτοκινητου και για ολους τους τυπους λαμπτηρων αλογονου. ΣΤΟΠ! Κρυψτε αυτη τη πιστωτικη καρτα.
Ενα κιτ HID αποτελειται απο τους ενισχυτες ρευματος (HID Ballasts) και λαμπτηρες για τοποθετηση σε προβολεα αλογονου. Συχνα αυτα τα προιοντα διαφημιζονται χρησιμοποιοντας το ονομα καποιας επωνυμης και εγκριτες εταιριες φωτισμου (Philis, Osram, Hella) για να δωσουν στον αγοραστη την ψευδαισθηση της νομιμοτητας.
ΓΕΓΟΝΟΣ: Παροτι καποια απο τα επιμερους τμηματα ειναι μερικες φορες κατασκευασμενα απο τις προαναφερθεισες εταιριες, αυτα τα τμηματα ΔΕΝ χρησιμοποιουνται οπως ειχε σχεδιασει/προβλεψει ο κατασκευαστης. Εγκριτες εταιριες οπως η Philips, Osram, Hella κλπ
ποτε δεν εγκρινουν αυτο το ειδος της μεταποιημενης χρησης των προιοντων τους.
Οι προβολεις αλογονου και οι προβολεις HID απαιτουν πολυ διαφορετικα οπτικα για να παραγουν ασφαλη και αποτελεσματικη -για να μην πουμε και νομιμη- δεσμη φωτος. Γιατι; Λογω των πολυ διαφορετικων χαρακτηριστικων των δυο ειδων της φωτεινης πηγης.
Ενας ηλεκτρικος λαμπτηρας αλογονου εχει μια κυλινδρικη φωτεινη πηγη: το πυρακτωμενο νημα. Το κενο που περιβαλλει τον φωτεινο αυτο κυλινδρο ειναι εντελως σκοτεινο, και ετσι η μεγαλυτερη αντιθεση μεταξυ φωτεινου και σκοτεινου ειναι κατα μηκος των ακρων του φωτεινου κυλινδρου. Οι ακρες του νηματος του κυλινδρου σβηνουν απο το φωτεινο προς το σκοτεινο.
Ενας λαμπτηρας HID, απο την αλλη, εχει μια πηγη φωτισμου με ελλειπτικο σχημα -- το τοξο της ηλεκτρικης εκκενωσης. Καθως περναει απο το κενο αναμεσα σε 2 ηλεκτροδια, η θερμοτητα του το κανει να προσπαθει να ανυψωθει -εξ ου και το ελλειπτικο σχημα. Το κενο που περιβαλλει την ελλειπτικη εκκενωση λαμπει σε βαθμιδες... οσο πιο κοντα στην ελλειψη τοσο μεγαλυτερη η λαμψη. Οι ακρες του τοξου ειναι τα πιο φωτεινα σημεια, και οι περιοχες αμεσως μετα τα σημεια αυτα ειναι εντελως σκοτεινες. Ετσι η μεγαλυτερη αντιθεση μεταξυ φωτεινου και σκοτεινου σε αυτη την περιπτωση ειναι στις ΑΚΡΕΣ της φωτιστικης ελλειψης.
Το παρακατω διαγραμμα δειχνει τα πολυ διαφορετικα χαρακτηριστικα μεταξυ νηματος και βολταικου τοξου:
[attachment=29716:filamentarc.jpg]
Οταν σχεδιαζει κανεις τα οπτικα (γυαλι και/η κατοπτρο) για ενα προβολεα, τα χαρακτηριστικα της φωτιστικης πηγης ειναι ο
πλεον καθοριστικος παραγοντας, γυρω απο τον οποιον θα πρεπει να σχεδιαστουν ολα τα υπολοιπα.
Αν πας και αλλαξεις τη φωτιστικη πηγη, τοτε ουσιαστικα κανεις το αντιστοιχο με το να βαλεις τα γυαλια μυωπιας ενος αλλου ανθρωπου: κατα πασα πιθανοτητα θα κανουν στο προσωπο σου αλλα δεν θα βλεπεις τιποτα.
Παρακατω ειναι μερικα τεστ που εγιναν απο τον DOT και τα εργαστηρια CalCoast Labs σε προβολεις αλογονου εφοδιασμενους με "HID kits":
[url="http://dastern.torque.net/techdocs/HID/HB1_HID_Retro.pdf"]Test #1, with 9004 "HID kit" vs. 9004 bulb[/url]
[url="http://dastern.torque.net/techdocs/HID/HB4_HID_Retro.pdf"]Test #2, with 9006 "HID kit" vs. 9006 bulb[/url]
[url="http://dastern.torque.net/techdocs/HID/HB1_HID_Retro_a.pdf"]Test #3, with 9004 "HID kit" vs. 9004 bulb[/url]
Kαι εδω ειναι ενα Βρετανικο ντοκιμαντερ που δειχνει τα αποτελεσματα της εγκαταστασης ενος HID kit σε προβολες αλογονου σχεδιασμενους κανονικα να εχουν αποτομη αποκοπη φωτος στην μεσαια σκαλα:
[url="https://www.youtube.com/v/yVuSSdZNsZw%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B5%CE%B9%CF%84%CE%B5"]
https://www.youtube.com/v/yVuSSdZNsZwΜπορειτε[/url] να διαβασετε μερικα απο τα πορισματα του DOT σχετικα:
[url="http://dsl.torque.net/images/techdocs/NHTSA_Crackdown.jpg"]
http://dsl.torque.ne...A_Crackdown.jpg[/url][url="http://isearch.nhtsa.gov/files/deetz.ztv.html"]
http://isearch.nhtsa.../deetz.ztv.html[/url][url="http://isearch.nhtsa.gov/files/Shih.3.html"]
http://isearch.nhtsa...les/Shih.3.html[/url][url="http://isearch.nhtsa.gov/files/kim.ztv.html"]
http://isearch.nhtsa...es/kim.ztv.html[/url]Και επισης μπορειτε να δειτε τι αναφερουν στη Γερμανια σχετικα:
καθως και στο Hong Kong:
Μερικοι μαρκετιστες HID kits θα προσπαθησουν να σας πουν οτι τα κιτ αυτα ειναι τεχνικων παρανομα μονο και μονο γιατι οι νομοι των ΗΠΑ αναφορικα με τα φωτιστικα σωματα ειναι απαρχαιωμενοι. Αυτο ειναι λαθος: οι πλεον εγκριτοι επιστημονικοι φορεις και νομοθεσιες λενε ενα πραγμα: ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ!
Τωρα, τι γινεται με αυτες τις περιπτωσεις που η αποκοπη της δεσμης φαινεται να παραμενει το ιδιο αποτομη;
Μην ξεγελιεστε - ειναι λαθος να κρινουμε το σχημα της δεσμης φωτος μονο απο την αποκοπη της. Σε πολλα φωτιστικα σωματα, ειδικα τυπου projector, η αποκοπη θα παραμεινει η ιδια ασχετα απο την φωτιστικη πηγη πισω της. Αυτο συμβαινει λογω του τροπου που λειτουργει ενας προβολεας projector. Η αποκοπη στη συγκεκριμενη περιπτωση ειναι απλα χαριν σε ενα μικρο μεταλλικο γεισο που βρισκεται πισω απο το γυαλι.
Εκει που παιζουν ρολο τα οπτικα ειναι στην διανομη/διαχυση του φωτος κατω απο την περιοχη αποκοπης.
Και βεβαια, οπως με ολους τους προβολεις οχηματων (και γενικοτερα ολα τα οπτικα συστηματα), τα οπτικα υπολογιζονται βαση οχι μονο του που βρισκεται η φωτιστικη πηγη μεσα στον προβολεα (εστιακο μηκος) αλλα επισης βαση των επιμερους φωτομετρικων χαρακτηριστικων της πηγης... Ποια τμηματα της ειναι πιο φωτεινα, ποια σκοτεινοτερα, που ειναι τα ακρα της, αν τα ακρα ειναι ευδιακριτα η θολα κλπ.
Αν τα παραπανω δεν ειναι αρκετος λογος να απορριψει κανεις την ιδεα μιας λαμπας HID εκει που μονο μια λαμπα αλογονου θα επρεπε να ειναι, υπαρχουν και αλλοι σοβαροι λογοι για να μην το κανει καποιος:
Ολες οι διαθεσιμες λαμπες HID εχουν διαμηκες τοξο (το τοξο ακολουθει πορεια απο μπρος προς τα πισω) σε σχεση με το κατοπτρο, ενω πολλοι δημοφιλεις λαμπτηρες αλογονου εχουν το νημα σε εγκαρσια η διαγωνια πορεια. Σε αυτη την περιπτωση ειναι αδυνατον να υπολογισει κανεις εστω και στο περιπου την θεση και πορεια του φωτιστικου τοξου με μια λαμπα HID!
Ακομα και αν η λαμπα αλογονου σας εχει διαμηκες νημα μεσα στο κατοπτρο, αυτο δεν σημαινει οτι μπορειτε να βαλετε μια λαμπα HID στη θεση της, για ολους τους παραπανω λογους.
Ενα σχετικα νεο "κολπο" ειναι καψουλες HID τοποθετημενες μεσα σε μια ηλεκτρομαγνητικη βαση που μετακινειται μπρος πισω. Αυτες πωλουνται ως κιτ "διπλης δεσμης" για οσους εχουν τη μεσαια και μεγαλη σκαλα σε ενα λαμπτηρα, οπως οι 9004, 9007, Η4 και Η13.
Ο λογος που οι αληθινοι ΟΕΜ κατασκευαστες HID δεν υιοθετησαν αυτη τη λυση (παροτι την ηξεραν απο τα μεσα της δεκαετιας του '90) ειναι γιατι ηταν αδυνατον να ελεχθει η θεση του τοξου με ακριβεια ωστε να καταληγει στο ιδιο σημειο καθε φορα που μετακινουνταν μπρος πισω.
Στην αγορα των ΟΕΜ κατασκευαστων οντως υπαρχουν συστηματα διπλης δεσμης απο μια καψουλα HID (τα λεγομενα BiXenon) αλλα αυτα βασιζονται σε ενα ηλεκτρινα μετακινουμενο κατοπτρο ενω η λαμπα HID παραμενει στη θεση της. Οι μεγαλοι κατασκευαστες εχουν μεγαλα χρηματικα ποσα για σχεδιασμο και εξελιξη στην διαθεση τους, και αν θεωρουσαν οτι η μετακινουμενη καψουλα ηταν ο καλυτερος τροπος να δημιουργηθουν bixenon συστηματα, τοτε θα το ειχαν κανει.
Τα HID kits επ ουδενι δεν λυνουν το προβλημα της ακριβους θεσης της καψουλας και με το να βγαζουν αυτα τα "στο περιπου" συστηματα και να τα αποκαλουν σωστα ειναι σαν να πηγαινει κανεις στο νοσοκομειο με σπασμενα πλευρα και στραμπουληγμενο αστραγαλο και να σου λεει η νοσοκομα οτι "ολα οκ, πηγαινετε σπιτι, βαλαμε ναρθηκα στον αστραγαλο"!
Το πιο επικινδυνο κομματι των aftermarket HID kits ειναι οτι οταν τα τοποθετει κανεις, εχει την ψευδαισθηση οτι η αποδοση των προβολεων βελτιωθηκε κατακορυφα -κατι περα για περα παραπλανητικο! Η αποδοση του προβολεα μοιαζει να ειναι "καλυτερη" λογω του μεγαλυτερου επιπεδου ΕΜΠΡΟΣΘΙΟΥ φωτισμου (στο δρομο ακριβως μπροστα απο το οχημα).
Στην πραγματικοτητα η φωτιστικη δεσμη που παραγεται απο αυτου του ειδους τις μετατροπες παντα δινει ΛΙΓΟΤΕΡΟ φως ΣΕ ΑΠΟΣΤΑΣΗ, και πολυ συχνα υπαρχει μια επικινδυνη ελλειψη φωτος εκει που θα επρεπε να υπαρχει το μεγιστο δυνατο φως.
Το αποτελεσμα αυτης της ψευδαισθησης ειναι οτι μπορεις να δεις καλυτερα απο την πραγματικοτητα, και αυτο δεν ειναι καθολου ασφαλες.
Ειναι πολυ δυσκολο να υπολογισει κανεις την αποδοση φωτος ενος προβολεα χωρις καταλληλες γνωσεις, πολυ εκπαιδευση και ειδικο μετρητικο εξοπλισμο, διοτι οι προσωπικες αισθησεις του ανθρωπου ειναι πολυ παραπλανητικες. Εχοντας μεγαλη ποσοτητα εντονου φωτισμου στο προσκηνιο (δηλαδη στο δρομο ακριβως μπροστα μας και στα πλαγια) ειναι πολυ παρηγορο και προκαλει μια εντονη εντυπωση "καλου προβολεα".
Το προβλημα βρισκεται στο οτι οχι μονο ο κοντινος φωτισμος ειναι δευτερευουσας σημασιας οταν κινουμαστε με πανω απο 50 χαω, αλλα εχοντας πολυ εντονο κοντινο φωτισμο κανει τις κορες των ματιων να κλεινουν, χειροτερευοντας την μακρυνη οραση! Και ολα αυτα ενω εχουμε την ψευδαισθηση της επιπλεον ασφαλειας!
Και αυτα βεβαια χωρις να υπολογιζουμε τα τεραστια ποσα ανακλασης στους αλλους οδηγους και ακομα και σε εμας, που προκαλουνται απο τετοια kit HID.
Oι προβολεις HID επισης απαιτουν προσεκτικη αδιαβροχοποιηση και ηλεκτρικη θωρακιση λογω των υψηλων τασεων που απαιτουνται. Ολα τα ανασφαλη kit HID δινουν τη δυνατοτητα να βαλει καποιος ενα λαμπτηρα HID στη θεση που θα επρεπε να βρισκεται ενας λαμπτηρας αλογονου, αλλα αυτο ειναι παρανομο και επικινδυνο, ανεξαρτητα απο οτι ισχυριζονται οσοι τα πουλανε και απο τη παρανομη χρηση γνωστων λογοτυπων για να πεισουν τον αγοραστη οτι ειναι νομιμα.
Για να λειτουργησει σωστα και με ασφαλεια, ενας προβολεας HID πρεπει να εχει σχεδιαστει εξαρχης ως τετοιος.
Τι λεει ο νομος για ολα αυτα; Σε ολες τις χωρες του "πρωτου κοσμου" η τοποθετηση HID kit σε προβολεις αλογονου ειναι ξεκαθαρα παρανομη. Καποιοι στην Αμερικη απορριπτουν τη νομοθεσια αυτη γιατι ειναι τοσο αυστηρη που αποκλειει και αρκετους σωστους προβολεις γενικοτερα, αλλα στην περιπτωση της τοποθετησης λαμπτηρων HID σε προβολεις αλογονου η νομοθεσια και ολοι οι επιστημονικοι φορεις ειναι ξεκαθαροι: ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ!
Ο μονος ασφαλης και νομιμος τροπος να βαλει κανεις ενα συστημα HID στο οχημα του ειναι να αντικαταστησει ολοκληρο το φωτιστικο σωμα -δηλαδη, το εστιακο γυαλι, το κατοπτρο, το λαμπτηρα... τα παντα- με οπτικα σχεδιασμενα ειδικα για χρηση με HID συστηματα.
Aυτο στα αυτοκινητα ειναι δυνατον να γινει, αγοραζοντας εναν προβολεα HID σε κομματια (πχ η Hella εχει διαθεσει στην αγορα καποιους προβολεις που διατιθενται τμηματικα ειτε με λαμπτηρες HID ειτε αλογονου) ειτε αγοραζοντας ενα φωτιστικο σωμα HID απο αλλο αυτοκινητο και φτιαχνοντας custom βασεις κλπ.
Στις μοτοσυκλετες η τοποθετηση ενος ολοκληρου προβολεα αυτοκινητου προφανως δεν γινεται, οποτε η παραπανω λυση ΔΕΝ ειναι εφαρμοσιμη.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Κατα καιρους μας ρωτανε να σχολιασουμε πανω στις "νεες εξελιξεις" στα HID kits, λεγοντας οτι αυτες μπορει να καθιστουν την παρουσα αναλυση ακυρη. Παρακαλουμε, καταλαβετε οτι οι μαρκετιστες παντα θα βρισκουν διαφορες νεες ψευδοεπιστημονικες εξηγησεις, για να σας κανουν να αγορασετε τα προιοντα τους.
Αυτο το αρθρο ομως δεν θα καταστει ποτε ακυρο, πολυ απλα γιατι τα προβληματα με τα HID kits ειναι προβληματα εννοιολογικα και οχι προβληματα εφαρμογης. Επομενως δεν μπορουν να ξεπεραστουν με προσθετη ερευνα και αναπτυξη κατα τον ιδιο τροπο που δεν θα μπορουσε να σας δωσει καποιος τα γυαλια αλλου και να σας κανει να δειτε σωστα με αυτα.