Η αναζήτηση στην αγορά μεταχειρισμένου είναι μια υπόθεση που απαιτεί προσοχή, καθώς οι επιλογές είναι μεν πολλές, όπως όμως και οι παγίδες και έτσι ο κίνδυνος να μετατραπεί η “ευκαιρία” σε “περιπέτεια” είναι πάντα υπαρκτός. Αφιερώστε χρόνο, λοιπόν, λειτουργήστε με την λογική αφήνοντας κατά μέρος τον παρορμητισμό και ελέγξτε εξονυχιστικά την επόμενη “συμβία” σας.
Η επιλογή της κατάλληλης μοτοσικλέτας ανάμεσα στις χιλιάδες που προσφέρονται είναι μια διαδικασία κάθε άλλο παρά εύκολη. Λίγο ο ενθουσιασμός της στιγμής, λίγο η αμέλεια και οι ελλιπείς γνώσεις δεν αποκλείεται να σας οδηγήσουν σε μια λανθασμένη κίνηση, γι αυτό λοιπόν αντισταθείτε στην επιθυμία να αποκτήσετε την πρώτη μοτοσικλέτα που θα δείτε και λειτουργήστε με βάση την λογική. Αρχικά, πριν ακόμα βγείτε στην αγορά, συγκεκριμενοποιείστε αυτό που ψάχνετε. Δεν είναι λίγες οι φορές που γι άλλο ξεκινάμε και κάνοντας μια σειρά μικροπαραχωρήσεων καταλήγουμε χωρίς να το καταλάβουμε σε κάτι τελείως διαφορετικό, το οποίο δεν καλύπτει τις ανάγκες μας. Αποφασίστε ποιο μοντέλο σας ενδιαφέρει, προσδιορίστε ένα εύρος τιμών που μπορείτε να αντέξετε, αλλά και μια σειρά άλλων παραμέτρων (πχ. έτος κατασκευής, χιλιόμετρα, απαραίτητο εξοπλισμό) και μην επιτρέψετε στον εαυτό σας να παρεκκλίνει από το πλαίσιο αυτό. Ολοκληρώνοντας το πρώτο στάδιο του εντοπισμού του “στόχου”, αρχίζει το δεύτερο, το οποίο συνίσταται στην συγκέντρωση πληροφοριών περί αυτού. Περιοδικά, φίλοι, συνεργεία, διαδίκτυο είναι ορισμένες από τις πηγές από όπου μπορείτε να αντλήσετε στοιχεία για το “βιογραφικό” της μοτοσικλέτας που εξετάζετε. Φροντίστε να μάθετε τα πάντα για το ιστορικό της (πότε ξεκίνησε να παράγεται, πότε ανανεώθηκε και σε ποια σημεία) έτσι ώστε να μην μπορεί κανείς να σας ξεγελάσει. Ενας καλά διαβασμένος αγοραστής είναι ο “εχθρός” κάθε ασυνείδητου πωλητή. Πολλές φορές από το χρώμα και μόνο μπορείτε να αντιληφθείτε το έτος παραγωγής ενός μοντέλου και να αποφύγετε κακοτοπιές (αρκετές εταιρείες διαφοροποιούν κάθε χρόνο την χρωματική γκάμα των προϊόντων τους). Εν συνεχεία, τσεκάρετε την αξία της μοτοσικλέτας στην αγορά. Αυτό είναι ίσως και το πιο απλό στάδιο, καθώς αν γυρίσετε στις σελίδες των φωτοαγγελιών του mototriti.gr θα βρείτε εύκολα αυτό που ζητάτε. Μετά από τα τρία στάδια της γενικής οριοθέτησης του στόχου, ακολουθεί το “πραγματικό” ψάξιμο, η αξιολόγηση κάθε μοτοσικλέτας ξεχωριστά μετά από επισταμένο έλεγχο. Στόχος; Η ανεύρεση εκείνης που θα προσφέρει τα περισσότερα και θα “ζητάει” τα λιγότερα…
Από εμπορία ή από ιδιώτη;
Ο ιδιώτης όπως είναι φυσικό πουλάει σε λίγο χαμηλότερη τιμή, ενώ μπορείτε να έχετε πιο άμεση πληροφόρηση για το ιστορικό της μοτοσικλέτας, με τη σύμβαση πάντα πως πρόκειται για έναν άγνωστο, τον οποίο και θα χάσετε μετά την πώληση, οπότε δεν μπορείτε να βασιστείτε ολοκληρωτικά σε ό,τι σας αναφέρει. Επιπλέον, θα δείτε σε ποια χέρια βρισκόταν η μελλοντική σας μοτοσικλέτα (μην κρυβόμαστε η εικόνα ενός ώριμου μοτοσικλετιστή είναι σίγουρα πιο καθησυχαστική από αυτή ενός “τρελαμένου” νεαρού), αλλά να είστε σίγουρος πως μετά την πώληση θα αποποιηθεί οποιασδήποτε ευθύνης. Οι εμπορίες από την άλλη πωλούν λίγο πιο ακριβά (καθώς έχουν διαχειριστικά κόστη), αλλά οι περισσότερες προσφέρουν και ένα είδος εγγύησης (συνήθως 6μηνη) οπότε σε ενδεχόμενο πρόβλημα έχετε κάπου να απευθυνθείτε. Τα μεγάλα καταστήματα μπορεί να είναι απρόσωπα και να βλέπουν μόνο την εμπορική πλευρά θέλοντας να αποκομίσουν κέρδος, να είστε όμως σίγουροι πως δεν προτίθενται να ριψοκινδυνεύσουν την φήμη τους, πουλώντας μια προβληματική μοτοσικλέτα.
Ποια εποχή να αγοράσω;
Είναι αλήθεια πως η μοτοσικλέτα ως προϊόν παρουσιάζει κάποια εποχικότητα. Μετά το Μάρτιο, οπότε και “ανοίγει” ο καιρός, και μέχρι τον Σεπτέμβριο η αγορά παρουσιάζει ανοδικές τάσεις, συνεπώς είναι φυσικό το διάστημα αυτό και τα μεταχειρισμένα να κρατάνε υψηλή τιμή. Το καλύτερο, λοιπόν, είναι να αγοράσετε τους χειμερινούς μήνες, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα το γεγονός πως ορισμένα καταστήματα προχωρούν σε προσφορές προκειμένου να τονώσουν την κίνησή τους κατά την δύσκολη περίοδο.
Αγορά με ανταλλαγή
Σε περίπτωση που η αγοροπωλησία περιλαμβάνει την ανταλλαγή της παλιάς σας μοτοσικλέτας, μην χάσετε την ευκαιρία να τσεκάρετε τον τρόπο λειτουργίας του καταστήματος. Αν εκτιμήσουν την προς ανταλλαγή μοτοσικλέτα χωρίς να την ελέγξουν θα πρέπει να μπείτε σε σοβαρές σκέψεις (και μάλλον να απομακρυνθείτε) καθώς το πιθανότερο είναι να έκαναν το ίδιο και με τη μοτοσικλέτα που σκοπεύετε να αγοράσετε.
Χρονολογία κατασκευής στα μεταχειρισμένα εισαγωγής
Θα πρέπει να γνωρίζετε πως στις μοτοσικλέτες που έρχονται ως μεταχειρισμένες από το εξωτερικό στην άδεια κυκλοφορίας αναγράφεται η χρονολογία εισαγωγής τους στην χώρα μας και έτσι μπορεί να προκληθούν λανθασμένες εντυπώσεις. Για παράδειγμα, ένα μοντέλο πχ. του 2003 αν εισαχθεί στην Ελλάδα το 2005, στην άδεια θα αναγράφεται η δεύτερη χρονολογία. Προσοχή, λοιπόν, για να μην πληρώσετε πιο πολλά από ότι πρέπει.
“Περίεργες” αγγελίες…
Αρκετές φορές κάνουν την εμφάνισή τους αγγελίες πώλησης για μοτοσικλέτες πχ. 4 μηνών με 1.000 χλμ. και τιμή αρκετά “προκλητική”, προκαλώντας εύλογες απορίες. Καλό είναι να είστε επιφυλακτικοί σε μια τέτοια περίπτωση, αλλά προσοχή γιατί μπορεί και να βρίσκεστε μπροστά σε μια πραγματική ευκαιρία. Η μοτοσικλέτα είναι για αρκετούς είδος πολυτελείας (και ευχαρίστησης) και όχι απαραίτητο μέσο μετακίνησης, οπότε είναι φυσικό στην πρώτη οικονομική δυσκολία να είναι το πρώτο πράγμα που θα αποχωριστούν. Ειδικά από την στιγμή που έχουν εμπλακεί στην αγορά οι τράπεζες μοιράζοντας αφειδώς δάνεια, ο καθένας μπορεί να αγοράσει μοτοσικλέτα χωρίς να έχει ούτε ευρώ για προκαταβολή και σύντομα να αντιληφθεί πως δεν έχει την οικονομική άνεση να ανταπεξέλθει. Η μοναδική λύση σε τέτοια περίπτωση είναι η πώληση και μάλιστα σε συμφέρουσα τιμή, ώστε να καλυφθούν το γρηγορότερο οι δανειακές υποχρεώσεις.
Κινητήρας
Το κινητήριο σύνολο και ουσιαστικά η “ψυχή” της μοτοσικλέτας. Για την εξακρίβωση της σωστής του λειτουργίας χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις και είναι προτιμότερο να προβείτε εσείς σε ορισμένους απλούς ελέγχους και να αφήσετε την τελική ετυμηγορία στο μηχανικό σας.
· Αρχικά ζητείστε το service manual για να δείτε αν έχει ακολουθηθεί πιστά το πρόγραμμα συντήρησης που προτείνει ο κατασκευαστής. Σε περίπτωση που ο κινητήρας έχει υποστεί μετατροπές, ζητείστε να μάθετε λεπτομερώς ποιες είναι αυτές.
· Η εκκίνηση πρέπει να γίνεται εύκολα (ίσως με τσοκ αν έχει κρύο) και το ρελαντί να είναι σταθερό, χωρίς να παρουσιάζονται σκαμπανεβάσματα.
· Όταν ζεσταθεί παίξτε με το γκάζι. Οι στροφές πρέπει να ανεβαίνουν χωρίς δισταγμούς και “αρρυθμίες”. Αν συμβαίνει το αντίθετο πρέπει να αναζητηθούν τα αίτια στο σύστημα τροφοδοσίας.
· Ενδεχόμενοι μεταλλικοί θόρυβοι, αλλά και υπερβολικοί κραδασμοί πρέπει να σας προβληματίσουν.
· Ελέγξτε την στάθμη του λαδιού, αλλά και το χρώμα του, το οποίο θα πρέπει να είναι ανοιχτόχρωμο. Αν είναι πολύ σκούρο σημαίνει πως απαιτείται άμεση αλλαγή. Το κόστος δεν είναι υπερβολικό, αλλά είναι σημάδι κακής συντήρησης. Τσεκάρετε επίσης για πιθανή διαρροή και υπολείμματα στον δρόμο.
· Αν βγαίνει μπλε καπνός από την εξάτμιση προβληματιστείτε έντονα καθώς σημαίνει ότι καίει λάδια. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για τους δίχρονους κινητήρες. Ο καπνός θα πρέπει να είναι λευκός. Μην ανησυχείτε αν δείτε έντονα καυσαέρια όσο το μοτέρ είναι κρύο, είναι φυσιολογικό.
· Αν η μοτοσικλέτα έχει δύο η περισσότερα τελικά εξάτμισης ελέγξτε (βάζοντας το χέρι σας λίγα εκατοστά μακριά) αν η πίεση των εκπεμπόμενων καυσαερίων είναι η ίδια σε κάθε τελικό. Αν δεν συμβαίνει αυτό σημαίνει πως κάποιος κύλινδρος δεν αναφλέγεται σωστά.
Φρένα
Η ασφάλειά σας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κατάσταση του συστήματος πέδησης, γι αυτό δώσε ιδιαίτερη προσοχή. Οποιαδήποτε δυσλειτουργία θα πρέπει να σας βάλει σε σκέψεις. Οι απαντήσεις για την αποδοτικότητά του συστήματος δεν έρχονται με τη μοτοσικλέτα στατική, αλλά μόνο μετά από test ride.
· Ελέγξτε το πάχος των δίσκων, ψηλαφώντας τους με το χέρι. Δεν πρέπει να νιώθετε έντονα “σκαλοπάτια”, ούτε βέβαια γρατζουνιές. Η αντικατάσταση των δίσκων είναι δαπανηρή.
· Με την βοήθεια του φακού τσεκάρετε τα τακάκια. Απαιτείται βέβαια μια εμπειρία για αντιληφθείτε το πάχος τους. Η αντικατάστασή τους δεν κοστίζει ακριβά.
· Μια ματιά στη στάθμη των υγρών είναι απαραίτητη. Αν έχουν σκούρο χρώμα χρειάζονται αντικατάσταση και είναι μια ένδειξη πως η μοτοσικλέτα έχει μείνει ακίνητη για καιρό.
· Με νεκρά κυλήστε τη μοτοσικλέτα. Δεν πρέπει να συναντάτε αντίσταση ή να ακούτε την δαγκάνα να πιάνει στον δίσκο.
· Οπου υπάρχουν ταμπούρα, η φθορά φαίνεται από τους ρεγουλατόρους. Όταν είναι στο τέρμα σημαίνει ότι χρειάζονται αντικατάσταση οι σιαγόνες
Αναρτήσεις
Ακόμα ένας τομέας όπου για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα απαιτείται test ride. Η οδική συμπεριφορά της μοτοσικλέτας και κατ΄επέκταση η ενεργητική ασφάλεια επηρεάζεται από την αποτελεσματικότητα των αναρτήσεων. Ακόμα και εν στάση πάντως μπορείτε να πάρετε μια γεύση.
· Πατήστε το μπροστινό φρένο και βυθίστε το πιρούνι. Θα πρέπει να επανέλθει ομαλά και άμεσα στην αρχική του θέση. Κάτι αντίστοιχο δοκιμάστε και για το πίσω αμορτισέρ πιέζοντας δυνατά την σέλα προς τα κάτω. Με τη μοτοσικλέτα χωρίς αναβάτη (δηλαδή χωρίς βάρος) οι αναρτήσεις δεν πρέπει να είναι καθόλου συμπιεσμένες. Αν συμβαίνει αυτό σημαίνει πως έχει αρχίσει να πέφτει η απόδοσή τους.
· Τα καλάμια θα πρέπει να είναι σε ευθεία γραμμή και παράλληλα, να μην έχουν γρατζουνιές και επιπλέον να μην υπάρχει ίχνος από υπολείμματα λαδιού.
· Κατά την συμπίεση/αποσυμπίεση δεν πρέπει να ακούγονται τριγμοί.
Ελαστικά
Το κόστος των ελαστικών είναι σημαντικό και γι αυτό είναι κρίσιμο στη μοτοσικλέτα που θα αγοράσετε να μην χρειάζονται άμεση αντικατάσταση. Ένα σετ γνωστού κατασκευαστή, με βαθιές ακόμα αυλακώσεις θα πρέπει να θεωρηθεί σημαντικότατο πλεονέκτημα.
· Αν στην κορώνα του πίσω ελαστικού η φθορά είναι εμφανώς (και περίεργα) μεγαλύτερη από ότι στα “μάγουλα” τότε σημαίνει πως ο προηγούμενος ιδιοκτήτης έβρισκε ενδιαφέρον παιχνίδι τα burn out.
· Αν το ελαστικό έχει ξεφτίσει στις άκρες και πρόκειται για supersport μοτοσικλέτα τότε σημαίνει πως έκανε μερικούς γύρους σε πίστα. Αμεση αντικατάσταση…
· Αν η μοτοσικλέτα μείνει ακίνητη για καιρό τα ελαστικά χρειάζονται αντικατάσταση, ακόμα και αν δείχνουν σαν καινούρια. Ελέγξτε το έτος κατασκευής τους (σε κάθε ελαστικό υπάρχει κωδικός που ξεκινά με την ένδειξη Dot και τα τέσσερα τελευταία ψηφία του δηλώνουν εβδομάδα και έτος κατασκευής, πχ. αν τα τελευταία νούμερα είναι 1506 σημαίνει ότι φτιάχτηκε την 15η εβδομάδα του 2006).
· Οσον αφορά στις ζάντες δώστε προσοχή για πιθανά σπασίματα, τζόγους, γραντζουνιές, σκουριά ή χαλασμένες ακτίνες (αν υπάρχουν). Να θυμάστε πως οι ζάντες από μαγνήσιο ή carbon είναι πιο ελαφριές αλλά και πιο ευπαθείς σε χτυπήματα.
Πλαίσιο - Πλαστικά
Είναι σημαντικό να εξετάσετε επισταμένα το πλαίσιο για χτυπήματα ή (σε ακραίες περιπτώσεις) κολλήσεις και σημάδια από καλίμπρα. Αν δείτε οτιδήποτε ύποπτο καλύτερα να στραφείτε προς άλλες μοτοσικλέτες. Σε καλή κατάσταση πρέπει να βρίσκονται και τα πλαστικά τμήματα της μοτοσικλέτας. Αν είναι θαμπωμένα και γδαρμένα σίγουρα χαλούν την εικόνα και προδίδουν μοτοσικλέτα που δεν έτυχε ιδιαίτερης προσοχής από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη της.
· Αν η μοτοσικλέτα φαίνεται βαμμένη πρέπει να σας υποψιάσει, όπως επίσης και αν είναι γεμάτη αυτοκόλλητα, τα οποία χρησιμοποιούνται συνήθως για να κρύψουν γρατζουνιές.
· Ψάξτε για βαθιές, παράλληλες γρατζουνιές (στα πλαστικά και στον κινητήρα), χτυπήματα στα μαρσπιέ και στα αντίβαρα του τιμονιού, κακή συναρμογή και τριγμούς στα πλαστικά, σπασμένες βάσεις των φλας, ασύμμετρους καθρέπτες. Όλα τα παραπάνω προδίδουν πτώση.
Ρεζερβουάρ/σέλα
Αν η μοτοσικλέτα είναι εξοπλισμένη με bagster αφιερώστε λίγο χρόνο να το αφαιρέσετε για να δείτε μήπως από κάτω κρύβονται χτυπήματα. Ελέγξτε επίσης αν η τάπα κλειδώνει σωστά, αλλά και το εσωτερικό τμήμα του ρεζερβουάρ (όσο μπορείτε να δείτε) για ενδεχόμενες σκουριές. Περνώντας στην σέλα, δοκιμάστε να την βγάλετε και να την τοποθετήσετε πάλι. Πρέπει να κουμπώνει σωστά και χωρίς σας ταλαιπωρεί, ενώ αν έχει σκισίματα υπολογίστε ένα μικρό κόστος επισκευής. Μπορεί να φαίνεται μικρή ζημιά, αλλά σε κάθε βροχή θα απορροφά νερά δημιουργώντας προβλήματα.
Ηλεκτρικά/μπαταρία
Αποφύγετε τα μοντέλα που έχουν δεχθεί επέμβαση στα ηλεκτρικά τους. Αυτό φαίνεται από ατάκτως τοποθετημένα καλώδια και από κολλήσεις τυλιγμένες με μονωτική ταινία.
· Θεωρείται δεδομένο πως όλες οι λυχνίε και τα φλας λειτουργούν απροβλημάτιστα, ενώ η δέσμη των φώτων φωτίζει εκεί που πρέπει. Αν όχι είναι σημάδι αδιαφορίας και κακής συντήρησης.
· Η μπαταρία είναι δύσκολο να ελεγχθεί (εκτός από το αν έχει υγρά) χωρίς ειδικά εργαλεία. Αρκεστείτε στο να γυρνά πρόθυμα η μίζα και τα φώτα να λειτουργούν χωρίς αυξομείωση της έντασής τους.
Συμπλέκτης/μετάδοση
Ο συμπλέκτης φθείρετε με τον καιρό και καλό είναι η μοτοσικλέτα που θα αγοράσετε να μην βρίσκεται ένα στάδιο πριν την αντικατάστασή του. Το ίδιο ισχύει και για την αλυσίδα και τα γρανάζια, το συνηθέστερο σύστημα μετάδοσης
· Η ενεργοποίησή του συμπλέκτη πρέπει να γίνεται ομαλά και όχι στο τέλος της διαδρομής της μανέτας. Θα πρέπει να υπάρχει περιθώριο στους ρεγουλατόρους.
· Με σβηστό κινητήρα βάλτε ταχύτητα, πατήστε συμπλέκτη και επιχειρήστε να κυλήσετε τη μοτοσικλέτα. Αν δεν συναντάτε αντίσταση είναι καλό σημάδι πως συμπλέκτης βρίσκεται σε καλή κατάσταση.
· Οσον αφορά στην αλυσίδα, δεν πρέπει να είναι σκουριασμένη, ούτε χαλαρή. Με τον αναβάτη στην σέλα θα πρέπει στη μέση της διαδρομής της να έχει περιθώριο 2 με 3 εκατοστά. Οι ρεγουλατόροι δεν θα πρέπει να είναι στο τέλος της διαδρομής τους.
· Σε καλή κατάσταση με ίσια, αιχμηρά και συμμετρικά δόντια θα πρέπει να είναι τα γρανάζια, χωρίς βέβαια σκουριές.
· Αν υπάρχει ιμάντας ή άξονας, τυχόν θόρυβοι σημαίνουν πρόβλημα.
πηγη: mototriti.gr
clopy-paste: απο γειτονικο φορουμ.