Τι πρέπει να γνωρίζω για την ασφάλεια του κράνους
όλοι γνωρίζουμε ότι το κράνος σώζει ζωές. Επίσης πολλοί γνωρίζουμε ότι έχουν γίνει πολλές μελέτες από
επιστήμονες για την εξέλιξη των κρανών ώστε να προσφέρουν το μέγιστο δυνατόν στην προστασία του
μοτοσικλετιστή
Αυτά που είναι όμως εξίσου σημαντικά και πολλές στατιστικές έρευνες που έχουν γίνει, έδειξαν ότι αρκετοί από
τους μοτοσικλετιστές, δεν τα γνωρίζουν, έχουν λανθασμένη αντίληψη της κατάστασης και αμελούν την χρήση του
Ας δούμε λίγο το τι πιστεύουν αρκετοί μοτοσικλετιστές
α) Πολλοί πιστεύουν ότι η υποχρεωτική χρήση του κράνους είναι μόνο εισπρακτικό μέσο
Β) Αρκετοί πιστεύουν ότι όλα τα κράνη, κάνουν την ίδια δουλειά .Οτιδήποτε έχει σχήμα κράνους και στερεώνεται
στο κεφάλι μας μπορεί να μας καλύψει από νομικής πλευράς, γιατί πολύ απλά οι αστυνομία ποτέ δεν κάνει
έλεγχο αν αυτό είναι πιστοποιημένο από την E.C.E )
γ) Πολλοί δεν γνωρίζουν πως θα ελέγξουν ένα κράνος αν πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας
δ) Αρκετοί δεν γνωρίζουν αν τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξης και πως θα το ελέγξουν
ε) Πολλοί πιστεύουν ότι τα ανοιγόμενα παρέχουν την ίδια ασφάλεια με τα κλειστά
ζ) Αρκετοί θέλοντας να βελτιώσουν το design του κράνους τους, κολλούν διακοσμητηκα αυτοκόλλητα
και βάφουν το κράνος τους χωρίς να γνωρίζουν αν αυτό έχει επίπτωση στη ασφάλεια του κράνους
Η κλήση για κράνος είναι εισπρακτικό μέσο;
Όχι βεβαία δεν είναι, απλά η αδράνεια τον κρατικών μηχανισμών με την αδιαφορία τους και την μη ύπαρξη
πληροφόρησης προς τους μοτοσικλετιστές και τις αρμόδιες αρχές για το πώς θα ελέγχουν αν τα κράνη που
πωλούνται τηρούν της τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις (την έγκριση E.C.E ) ,
περνάνε σε όλους την εντύπωση ότι είναι εισπρακτικοί λόγοι.
Πολλές φορές θα έχουμε ακούσει κάποιους να λένε: γιατί με υποχρεώνουν να φοράω κράνος, το κεφάλι είναι
δικό μου και ότι θέλω το κάνω. Όμως, οι συγκεκριμένοι συνάνθρωποι μας, δεν έχουν σκεφθεί ότι σε ένα πιθανό
ατύχημα οι κακώσεις που μπορεί να προκληθούν, θα οδηγήσουν τον αναβάτη στο νοσοκομείο και σε αρκετές
περιπτώσεις στην εντατική. Η οικονομική επιτροπή της ευρωπαϊκής ένωσης βλέποντας το μεγάλο οικονομικό
κόστος εξόδων της νοσοκομειακής παρακολούθησης-περίθαλψης που επωμίζονται όλοι οι φορολογούμενοι-και
όχι μόνο αυτός που προκάλεσε το ατύχημα-σε συνδυασμό όμως και με πολλούς άλλους λόγους, όπως το κέρδος
τον εμπόρων που πωλούν κράνη χωρίς την έγκριση την Ε.Ε, αποφάσισε να πλαισιώσει νόμους, ώστε για τους
μοτοσικλετιστές να δίνεται πρόστιμο χρηματικού ποσού, ενώ για τους εμπόρους να δίνεται πρόστιμο χρηματικού
ποσού και κατάσχεση των κρανών που δεν τηρούν τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις ( οδηγίες σωστής
χρήσης κ.α. ) για να αποκτήσουν την έγκριση E.C.E.
Δυστυχώς, η δεύτερη περίπτωση δεν τηρείται στην χώρα μας-παράνομα βέβαια-σύμφωνα με τους νόμους της Ε.Ε
Αναρωτιόμαστε γιατί κυκλοφορούν ΜΗ εγκεκριμένα κράνη από την E.C.E. που κατακλύζουν την αγορά με την
εξευτελιστικά χαμηλή τιμή και σχεδόν μηδενική προστασία που παρέχουν! κάποιος τα κατασκευάζει, Κάποιος τα
εισάγει, κάποιοι τα εμπορεύονται, αλλά ποιος τους ελέγχει; Ποιος προειδοποιεί τον αγοραστή ότι δεν προστατεύεται
παρά μόνο από την κλήση της τροχαίας;
Τι είναι η έγκριση; Είναι κάτι σοβαρό; Έχουν διαφορά μεταξύ τους;
Το θέμα αυτό είναι πολύ σοβαρό. Για παράδειγμα σας θυμίζω,πως ένα τυχαίο κτύπημα στο κεφάλι από
πόρτα ή άλλο αντικείμενο μας προκαλεί μεγάλο πόνο και σε πολλές
περίπτωσης ένα καρούμπαλο. Η ταχύτητα του σώματος μας σε αυτή την περίπτωση είναι 2-4 km την ώρα.
Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί με μια μεγαλύτερη ταχύτητα τον 20-40 km την ώρα που είναι η δεκαπλάσια
ταχύτητα ( με ανάλογη δύναμη ). Τι μπορεί να συμβεί και ποιά μπορεί να είναι τα επακόλουθα.
Το κεφάλι μας είναι ένα από τα ποιο ευαίσθητα σημεία του σώματος μας .
Για τον λόγο αυτό καθώς και για πολλούς άλλους, η οικονομική επιτροπή της ευρωπαϊκής ένωσης αποφάσισε,
ότι για να πωλούνται ελευθέρα τα κράνη, πρέπει οι κατασκευαστές να συμμορφώνονται με συγκεκριμένα
πρότυπα που θα πληρούν όλες τις προδιαγραφές για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή.
Αυτά τα πρότυπα περιλαμβάνουν τις τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις ( οδηγίες σωστής χρήσης κ.α. ).
Κατά συνέπεια, η έγκριση είναι η πιστοποίηση ότι το κράνος συμμορφώνεται με τα πρότυπα ασφαλείας που
επιβάλλονται από την Ε.Ε. προκειμένου να επιτραπεί η πώληση στις χώρες Ε.Ε.
Αυτή η έγκριση είναι η ονομαζόμενη ECE 22,04 και ECE 22,05 η νεότερη. Αυτή η προδιαγραφή είναι η ποιο
αξιόπιστη και υποχρεωτική για της χώρες Ε.Ε. , που ελέγχεται από διάφορες δοκιμές ( tests ) όπως η ικανότητα
απορρόφησης της ενέργειας που μπορεί να δεχθεί από χτύπημα, η διάτρηση του κελύφους και της ζελατίνας
που το χτυπά με ένα βλήμα με υψηλή ταχύτητα ( 500km/h ) , η αντοχή του ιμάντα συγκράτησης του κράνους
που μετά από πίεση ορισμένων Newton πρέπει να παραμένει στο κεφάλι του αναβάτη κ.α